Trwa logowanie...

Zarejestruj się przez portal


Rozwój mózgu chłopięcego i dziewczęcego


Wszyscy wiemy jak to działa: Nawet w rodzinach, w których dziewczynkom daje się do zabawy traktorki a chłopców zachęca do przytulania lalki, ostatecznie dziewczęta wybiorą różowy kucyk zamiast wozu strażackiego, a chłopcy wezmą jednak samolot bądź kolejkę niż domek Kena.

Dlaczego tak jest? Niektóre z tych zachowań są wyuczone, bez wątpienia. Ale różnica między chłopcami i dziewczynkami sięga głębiej i nie wynika tylko z odmienności wychowania.

Naukowcy podejrzewają, że jeszcze przed urodzeniem, mózgi chłopców i dziewcząt rozwijają się inaczej.  Czy zatem istnieje coś takiego jak mózg chłopca i mózg dziewczynki ?

Odpowiedź jest twierdząca. Za sprawą wielu badań naukowych wiadomo, że istnieją fizyczne różnice między mózgiem chłopca i dziewczynki. Widoczne są one zarówno podczas rozwoju w łonie matki i jak w późniejszym okresie, po urodzeniu, kiedy dziecko dorasta. Póki co jednak nie jest jasne jaki dokładnie te różnice mają wpływ na zachowanie, osobowość, temperament itd.

Naukowcy twierdzą, że prawdopodobnie istnieje obszar w centralnym ośrodku nerwowym, który u chłopców powoduje zamiłowanie do wszelkich rzeczy, które się poruszają. Z kolei ten sam obszar w u dziewczynki uwydatnia wewnętrzną potrzebę opieki i pielęgnacji. Aktualnie trwają próby potwierdzenia tej teorii.

Rozwój mózgu chłopca.

Chłopcy w łonie matki są małymi fabrykami testosteronu. Wg naukowców zajmujących się badaniem wczesnego rozwoju mózgu, chłopcy zaraz po urodzeniu wykazują taki sam poziom testosteronu jak 25 letni mężczyzna! Następnie poziom ten szybko spada i znów wzrasta dopiero, gdy chłopiec wejdzie w fazę dojrzewania.

Wśród wielu różnych ról testosteronu wyraźnie widać, że kształtuje on m.in., sposób rozwoju męskiego mózgu. Badania na zwierzętach wskazują, że jest on odpowiedzialny m.in. za wyciszanie połączeń między synapsami w niektórych miejscach a wzmacnianiu ich w innych obszarach.

Jedno z badań wykazało, że dwa szczury - płci męskiej i żeńskiej, które były wystawione na działanie dodatkowej dawki testosteronu przed narodzinami osiągnęły lepsze wyniki w testach z labiryntem tuż po urodzeniu. Autorzy tego badania nie są aktualnie gotowi aby wyciągnąć wnioski na temat jego wyniku. Badanie to zdaje się jednak potwierdzać, że testosteron może poprawiać możliwości postrzegania i orientacji przestrzennej.

Co ciekawe, badania na zwierzętach wskazują, że tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak mózg całkowicie męski. Narząd ten to raczej mieszanka konstrukcji męskiej i żeńskiej.

Jak rozwija się mózg dziewczynki ?

Dziewczęcy mózg również wytwarza niewielką ilość testosteronu, ale nieporównywalnie mniejszą niż u chłopców. Dziewczęcy organizm produkuje również żeńskie hormony, m.in. estrogen, ale wydają się one mieć niewielki wpływ na ten narząd podczas wczesnego rozwoju. Innymi słowy wygląda na to, że u dziewczynek mózg jest taki jaki byłby u chłopców gdyby nie był poddany działaniu testosteronu.

Porównanie mózgu chłopców i dziewcząt.

Po urodzeniu mózgi dziewcząt i chłopców kontynuują rozwój odmiennymi ścieżkami. Badania MRI wykazały, że niektóre obszary centralnego ośrodka nerwowego rosną szybciej u dziewczynek, a inne rosną szybciej u chłopców. Mózgi chłopców i dziewcząt będących w tym samym wieku mogą być w różnych stadiach rozwojowych. Różnica dotyczy również rozmiaru mózgu. Męskie rosną nieco większe niż dziewczęce, choć interpretacja tego faktu nie jest oczywista. Niektóre badania wykazały, że u dziewcząt obszar mózgu, który kontroluje mowę oraz emocje wydaje się być większy. (Obszar ten staje się szczególnie aktywny, gdy ktoś patrzy na zdjęcie osoby ukochanej)

Kolejne badania wskazują również, że znaczna część ciała modzelowatego, które łączy dwie półkule mózgowe, jest większa u dziewcząt niż u chłopców. Naukowcy uważają, że dzięki temu dziewczęta mogą korzystać zarówno z lewej jak i z prawej strony mózgu w celu rozwiązania problemów. W badaniach na szczurach stwierdzono, że samce mają nieco większe jądro migdałowate. To region mózgu, który kontroluje strefę głębszych emocji, takich jak lęk.

Te niewielkie różnice w strukturze mózgu nie muszą oznaczać, chłopcy zawsze będą lepsi w jednych czynnościach a dziewczynki w innych. Naukowcy zauważają zgodnie, że młode mózgi są ??bardzo plastyczne i kluczowe regiony mogą się powiększać lub zmniejszać w zależności od tego, jak są one wykorzystywane.

Czy kobiety mają większe predyspozycje do płaczu niż mężczyźni, ponieważ ich mózgi są tak zbudowane? A może to wynika z emocjonalnego ukierunkowania tego kobiecego organu ? Aktualnie tego po prostu nie wiadomo.

Dodatkowo tajemniczości całej sprawie dodaje fakt, że rzeczywiste zachowania dziewczynek i chłopców nie zawsze są zgodne z stereotypami. Można mnożyć przykłady dziewczynek, które wykazują niewielkie zainteresowanie lalkami, a także chłopców, którzy świetnie czują się w aktywnościach zwykle przypisywanych dziewczynkom. Należy zauważyć, że rozwój takich dzieci mieści się całkowicie w normie.

Czy dziewczęta i chłopcy myślą inaczej?

Naukowcy składają w całość wyniki z MRI ponad pięciuset zdrowych młodych chłopców i dziewcząt po to, aby spróbować odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań dotyczących rozwoju młodych umysłów. Do tej pory udało się ustalić kilka ciekawych wniosków:

W większości badań chłopcy i dziewczęta wykazywali bardzo podobne umiejętności. Np. byli równie dobrzy w matematyce co oznacza, że różnice w umiejętnościach matematycznych w późniejszych latach mogą wynikać z wychowania i ze środowiska, a nie biologii. Dziewczyny były nieco lepsze w zapamiętywaniu i recytowaniu listy słów oraz były nieco lepsze w zadaniach wymagających zręczności palców i szybkiego myślenia. Chłopcy natomiast mieli przewagę we wszelkich zadaniach wymagających kompetencji przestrzennych, np. układaniu klocków w taki sposób, żeby uformować z nich różne wzory.

 

Mózg to dopiero początek!

Należy przede wszystkim zauważyć, że mózg jest elastyczny. Dzieci stymulują tworzenie połączeń między komórkami nerwowymi oraz identyfikują swoje zainteresowania i doskonalą nowe umiejętności w trakcie czytania, słuchania, oglądania i uczenia się.

Dziewczynka, która w jednym miesiącu bawi się wyłącznie lalkami może całkowicie zmienić obiekt zainteresowań np. w kierunku zabawek konstrukcyjnych w miesiącu kolejnym. Nawet jeśli nigdy nie będą jej fascynować zabawki samochodowe, w dalszej perspektywie może świetnie radzić sobie np. z jazdą na rowerze a także bez problemu poradzi sobie z naprawą łańcucha. Równie dobrze może w przyszłości pasjonować się motoryzacją. Chłopcy z kolei niekoniecznie będą zafascynowani podawaniem wyimaginowanej herbatki lalce, ale bardzo dobrze poradzą sobie z opieką nad pupilem, a w przyszłości z powodzeniem zaopiekują się swoim potomkiem.



Twój komentarz może być pierwszy pod tym artykułem


Przepisz kod z obrazka:

Informacje prawne
Kontakt
Regulamin
Faq
Partnerzy
Portal Boborynek.pl to obowiązkowe miejsce dla każdego rodzica i opiekuna. Znajdziesz tutaj nowe oraz używane artykuły dla dzieci, artykuły do karmienia, gry, zabawki, wózki i wiele innych przydatnych produktów i akcesoriów. Możesz kupować, sprzedawać i wymieniać się z innymi użytkownikami. Zapoznasz się również z poradami doświadczonych ekspertów: pedagogów, psychologów, lekarzy i dietetyków. Wszystko co jest niezbędne dla Ciebie oraz dla Twojego dziecka.